O OLIMPIADĂ ȘCOLARĂ FĂRĂ DE CARE „SE POATE ȘI-AȘA”

 


      MOTTO: „Ministerul Educaţiei a publicat, în penultima zi a anului trecut, lista competiţiilor şcolare care se reiau după pauza impusă de contextual pandemic. Lipsesc, însă, olimpiade cu tradiţie, aşteptate de foarte mulţi elevi. (...) Elevii au semnalat că olimpiade precum cea de Limba şi Literatura Română, sau cea de Istorie, nu se regăsesc pe lista olimpiadelor şi concursurilor din calendarul Ministerului Educaţiei pentru anul şcolar 2021-2022. (...) Astăzi a venit şi precizarea ministrului Educaţiei, Sorin Cîmpeanu. Contextul epidemiologic ar fi de vină, oficialii din minister hotărând să dea undă verde prioritar acelor olimpiade şi concursuri care au şi etapă internaţională. «Din păcate, contextul epidemiologic nu permite reluarea tuturor acestor competiţii în condiţii de siguranţă, motiv pentru care principiul ce a stat la baza primei selecţii a fost prioritizarea participării României la competiţiile internaţionale anunţate pentru anul 2022» a spus ministrul...” (ADEVĂRUL. ro, 3 ianuarie 2022)
    ..........................................................................................................
    Chiar așa... la ce ne-ar mai trebui nouă Olimpiadă de Limba şi Literatura Română sau de Istorie, în „context pandemic”? În schimb aveam Olimpiada națională de argumentare, dezbatere și gândire critică: „TINERII DEZBAT”. (extras din „Lista competițiilor naționale pe discipline școlare și proiecte educative la care participă elevi români în anul școlar 2021-2022”). E bine că dezbat... iar avându-se în vedere „contextul pandemic” care a deschis în țara noastră noi și noi perspective dezbaterii, cred că această olimpiadă școlară se va desfășura cu emoticoane, pentru o mai mare fluență și coerență a schimbului de idei.

    Aș vrea să vă reamintesc un text pe care l-am scris în 2017. Asta ca să înțelegem de ce, de la o vreme încoace, și dacă am avea Olimpiadă de Limba şi Literatura Română e ca și cum n-am avea-o.
Sau: „Un om din Tecuci avea un motor / dar nu i-a folosit la nimic“ (Mihai Ursachi, un poet desăvârșit)

    LABIRINTUL MINOTAURULUI

    Nu-mi este necunoscută atmosfera olimpiadelor de Limbă și Literatură Română... nici temele pentru olimpiadă nu îmi sunt indiferente. Poate că, de multe ori, și pe „vremea cealaltă”, adică înainte de 1990, subiectele de concurs erau destul de rigide și selectau mai puțin fantezia debordantă și talentul, punctând, mai curând, disciplina și studiul. Și totuși... niciodată nu i-ar fi trecut prin cap odiosului regim comunist să conceapă un astfel de subiect cum e cel de mai jos, piatră de încercare la „faza pe județ”, în Prahova, în anul de grație 2017:

    „Imaginează-ți că te numești Luca Străjescu și ești personajul care colectează cotele țăranilor pentru stat din fragmentul extras din romanul Moromeții de Marin Preda. Redactează un referat (raport scris) adresat conducerii de partid, prin care să denunți calitatea de element dușmănos a lui Ilie Moromete, pe care ai constatat-o când ai fost să colectezi de la el cota".

    După ce am ieșit din starea de șoc, cu unele eforturi de voință, am început să mă gândesc... oare ce anume a dorit să obțină de la delicatul „subiect uman” cel care a propus această temă? Să zicem că un elev de 18-19 ani scrie un denunț... foarte corect din punct de vedere gramatical, convingător pentru conducerea de partid, punctând, în mod realist, „calitatea de element dușmănos a lui Ilie Moromete”. Și? Ce relevanță are denunțul lui corect și la obiect pentru procesul de selecție -căci asta ar trebui să fie o olimpiadă de Limba și Literatura Română- a unor talente literare în ascensiune? Cum poți să-ți dai seama, dintr-un denunț, de frumusețea unui om, gata să se îmbrace în cuvinte, să construiască metafore și să se cuibărească în parabole? Nu poți... de aceea, mi s-a părut mai îngrozitor decât faptul în sine, DIALOGUL ASUPRA FAPTULUI... CU INSTITUȚIILE.

    Pe 26 februarie 2017, ADEVĂRUL. ro, îl contactează telefonic pe inspectorul şcolar pentru Limba Română din cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Prahova, Mihai Morar, profesor la Colegiul Naţional „Mihai Viteazul” Ploieşti iar acesta zice așa:

    „Sunt trei subiecte raportate la două fragmente de roman. Primul subiect se referă la romanul «Moromeţii» de Marin Preda, al doilea la «Întoarcerea» (din volumul «Sfârșit de sezon» n.n.) al lui Marius Chivu, 2014. Sunt două fragmente care au o relaţie privind contextul dezvoltat în fiecare dintre acestea. (…) Trebuie avut în vedere că verbul de comandă este «imaginează-ţi». Cu alte cuvinte, este vorba despre DIMENSIUNEA CREATIVĂ pe care ar trebui să o dezvolte fiecare candidat la olimpiadă şi care doreşte să acceadă la un nivel superior. După aceea se referă la un aspect concret: un referat... Având în vedere faptul că discutăm despre un roman, specie literară aparţinând genului epic, ştim cu toţii că ne raportăm la un univers ficţional. Aşa trebuie să perceapă fiecare candidat situaţia de faţă. Participarea la orice nivel al olimpiadei sau al unui concurs de literatură presupune acceptarea ficţiunii ” .

    Deci, e de bine... pentru că, așa cum în urmă cu câțiva ani, Papici Lucian îi explica lui Cristian Ghinea în fabuloasa carte „EU VOTEZ DNA” esența vie și frumusețea muncii sale cu următoarele cuvinte : „...ca procuror nu-ți pui mănuși chirurgicale ca să extragi cu anestezie hoțul sau coruptul din om...”, la fel, domnul inspector școlar nu poate extrage poetul sau viitorul scriitor , din adolescentul cu coșuri pe obraz, decât brut, fără menajamente sau gingășii inutile...

    Ministrul Educației a declarat, pe 27 februarie, pentru HOT NEWS. ro : „...Mâine, colegii din învățământul preuniversitar, inspectorii de specialitate din cadrul Direcției Generale Învățământ Preuniversitar din cadrul Ministerului Educației vor analiza subiectul de la Olimpiada de Limba Română din județul Prahova. Ei vor stabili dacă acest subiect S-A ÎNCADRAT ÎN PROGRAMA pentru astfel de concursuri”.

    Bun, și dacă s-a încadrat, încă o dată întreb: ce relevanță are?

    Ce fel de LABIRINTUL MINOTAURULUI construiți, măi băieți, pentru copiii ăștia care nu înțeleg ce li se pregătește, și, neînțelegând, n-au cum să se apere?


    5 ianuarie 2022

Comentarii

Postări populare